Boligtaksering deles inn i ulike typer etter formål, og vår avdeling på Stord kan bistå deg ved behov for følgende takseringstjenester:
Verditaksering
Verditaksering av bolig er den mest grunnleggende verdifastsettelsen av fast, privateid eiendom. Ved en verditakst gjennomfører takstmannen en befaring og oppmåling av boligen og fastsetter deretter en antatt markedsverdi for boligen. Verditaksten innebærer en teknisk beskrivelse og angir samtidig eventuelle vedlikeholdsbehov som er avdekket, men den inkluderer ikke de grundige undersøkelsene som utføres ved en tilstands- eller boligsalgsrapport. Når verdien av boligen skal beregnes så vurderer takstmannen forhold som beliggenhet, utsikt, solforhold, kollektivtilbud og nærheten til barnehager, skoler og butikker. Situasjoner der en verditakst vil være aktuell er for eksempel ved salg, refinansiering, arveoppgjør, samlivsbrudd og skattespørsmål. Verditakst kalle også for lånetakst. Vi leverer verditakst som kan benyttes av alle nasjonale låneinstitusjoner.
Forhåndstakst
En forhåndstakst brukes ved finansiering av nybygget bolig, renovering og tilbygg på bolig. Til forskjell fra en verditakst som angir boligens markedsverdi den dagen taksten utføres, så vil en forhåndstaksering angi en fremtidig verdi. Den vil beskrive hva tiltaket innebærer, og ut fra dette vil takstmannen sette en ny verdi. Takstmann vurderer ikke om tiltaket kan gjennomføres eller ikke med tanke på tillatelser og lignende. En forhåndstakst kan normalt sett gjøres om til en verditakst etter at tiltaket er utført slik som det er forutsatt.
Byggelånsoppfølging
Ved bygging av ny bolig ønsker som oftest banken å ha kontroll på byggeprosjektet økonomiske status og fremdrift gjennom byggeprosessen. Vi kan gi både banken og byggherren den tryggheten de trenger for at arbeidet skal foregå så smidig og uhindret som mulig. Grad av detaljering i oppfølgingen tilpasses til den enkelte bank og eiers ønsker og retningslinjer.
Boligsalgsrapport / tilstandsrapport
Dette er rapporter som er spesielt utviklet og egnet ved omsetning av brukt bolig som omfattes av avhendingsloven. Rapportene gir utfyllende informasjon om konstruksjoner og forhold som erfaringsmessig har ført til konflikter ved omsetning av bolig. Bruk av rapportene skal sørge for at relevante opplysninger vedrørende bygningens tilstand belyses og derav gir både selger og kjøper trygghet i ved kjøp og salg av bolig.
Reklamasjonsrapport
Hvis du har oppdaget feil eller mangler på boligen du har kjøpt, så vil du få bruk for en reklamasjonsrapport. I slike tilfeller bruker takstmannen de reklamerte forholdene, samt den tekniske saksdokumentasjonen som er tilgjengelig for å vurdere omfanget av reklamasjonen. Rapporten inneholder et kostnadsoverslag i forbindelse med utbedring av de forholdene som er avdekket. Den omfatter ikke en juridisk vurdering av saken, den vurderer kun de forhold som det er klaget på.
Uavhengig kontroll
«Det er krav om uavhengig kontroll av fuktsikring ved nybygging og søknadspliktig ombygging av våtrom i alle boliger og med lufttetthet i nye boliger.» (Direktoratet for byggkvalitet). Tjenesten innebærer kontroll av utført kvalitetssikring og at prosjektering av tiltaket oppfyller kravene i byggteknisk forskrift (TEK17). I tillegg kontrolleres det at byggearbeidene er utført i henhold til tegninger og arbeidsbeskrivelser.
Har du spørsmål eller ønsker å bestille? Ta kontakt med Leif Gunnar Vatna på telefon 919 13 357 eller e-post leif.gunnar.vatna@vestbo.no