Ofte stilte spørsmål

Her finner du svar på ofte stilte spørsmål. Du kan også ta kontakt med oss dersom du ikke finner svar på spørsmålet ditt her.

Faktura

Hvor finner jeg oversikt over mine faktura?

Logg deg inn på Min side for å finne oversikt over alle faktura.

Må innbetaling av felleskostnader ha KID-nummer?

Fra 1.1.2024 er det ikke lenger mulig å betale felleskostnader uten KID-nummer. Vi anbefaler å benytte elektroniske avtaler, som e-faktura eller avtalegiro. Dersom innbetalingen gjøres manuelt må den inneholde et KID-nummer, ellers vil den ikke registreres i vårt system og man risikerer purregebyrer.

På Min Side finner du oversikt over din faktura.

Logg deg inn på Min side for å finne oversikt over alle faktura.

Hva er felleskostnader og hva er inkludert i disse?

Er du beboer i ett borettslag eller sameie vil du får en månedlig kostnad du må betale. Felleskostnader kalles ofte for «husleien», vi bruker disse uttrykkene litt om hverandre.
Faktura for felleskostnader finner du på MinSide

Felleskostnader er kostnader alle deler på. Det kan være stor forskjell og variasjon på hva som er inkludert i felleskostnadene, eksempel kan være:
– Vaktmestertjenester
– Vedlikehold og drift av felles eiendom
– TV og Internett. For informasjon om fordeling mellom TV og internett, kontakt styret. Informasjon om styret finner du på MinSide.
– Felles strøm
– Nedbetaling av felles lån

For borettslag vil felleskostnader også dekke kommunale avgifter, mens i sameier vil det faktureres hver enkelt fra kommunen.

Hvilken periode gjelder felleskostnadene for?

Felleskostnadene betales forskuddsvis. For eksempel faktura som forfaller 01.05 gjelder for mai måned (perioden 01.05 – 31.05).

AvtaleGiro og eFaktura

Du kan betale medlemskontingenten og felleskostnader med AvtaleGiro eller eFaktura, som er avtaler du selv kan opprette i nettbanken din. Dersom du nylig har opprettet AvtaleGiro eller eFaktura, kan det skje at Vestbo ikke mottar informasjon om avtalen før faktura blir sendt ut, og at du må betale fakturaen manuelt for denne perioden. Husk at det er ditt ansvar å påse at felleskostnadene blir betalt selv om AvtaleGiro eller eFaktura ikke fungerer.

Husk å avslutte AvtaleGiro når du flytter ut fra en bolig og ikke skal betale felleskostnader lenger.

Dersom din AvtaleGiro eller eFaktura har sluttet å fungere bør du ta kontakt med banken. Les mer om AvtaleGiro og om eFaktura.

Jeg har akkurat flyttet til ett borettslag som er tilknyttet Vestbo. Når kan jeg forvente å motta giroer?

I forbindelse med eierskifter kan det ta opp til en måned før du mottar din første giro for felleskostnadene.

Jeg har akkurat kjøpt bolig, kan jeg bruke tidligere eiers faktura?

For at prosesser skal gå best mulig og uten unødvendige forsinkelser må du vente med å betale felleskostnadene til du får faktura i ditt navn

Kan jeg endre forfallsdato på felleskostnadene?

Nei, det er dessverre ikke mulig for Vestbo å endre forfallsdato på felleskostnadene.

Jeg har ikke mottatt faktura for januar/juli som jeg pleier hvorfor det?

Styrene kan vedta endringer i felleskostnadene to ganger i året. Dersom endringer blir vedtatt, kan dette føre til at Vestbo fakturerer noe senere enn vanlig.

Når blir tredjepartsopplysninger (årsoppgaven) sendt ut?

Tredjepartsopplysningene (eller årsoppgaven som den også kalles) blir sendt ut i slutten av januar.
Du finner denne også inne på Min Side.
Etter at du har logget deg inn klikker du på den lille konvolutten øverst i høyre hjørne og velger «Dokumenter»

Jeg har solgt og kjøpt bolig i løpet av skatte(lignings) året. Hvordan fordeles de ulike postene mellom ny og gammel eier?

Den som står som eier per 31. desember får gjelds- og formuesposten. Andel andre inntekter og utgifter blir fordelt etter antall hele måneder som du har eid boligen

Medlemskap

Hvem kan bli medlem i Vestbo?

Alle, uansett alder, kan bli medlem i Vestbo. Medlemskap er gratis til og med det året du fyller 18 år.
Bli medlem i dag og få en plass først i køen når du skal kjøpe bolig!

Kan medlemskapet overføres til andre?

Ja, du kan enkelt, og gratis, overføre medlemskapet ditt til nær familie.
På denne måten kan andre dra nytten av din oppsparte ansiennitet.
Les mer om overføring av medlemskap

Kan jeg overføre medlemskapet mitt til andre hvis jeg eier en borettslagbolig?

Medlemskapet ditt er knyttet til boligen din og kan derfor ikke overføres så lenge du bor i en Vestbo-bolig.
Les våre utfyllende regler om medlemskap og ansiennitet

Hva er Min side?

Min side, også kalt Portalen, er en nettløsning for medlemmer, beboere og styrerepresentanter som viser informasjon registrert hos Vestbo med eksempelvis navn og adresse, medlemskap, bolig og forkjøpsrett.

Portalen er også koblet opp mot Fordelskortet, og viser oppspart bonus.

Hvis du er eller har vært styremedlem i et av våre borettslag eller sameier har du kanskje opprettet en bruker tidligere, dersom du har vært logget inn i Portalen. Dette er samme innlogging som du nå kan bruke for å administrere medlemskapet ditt.

Hvordan logger jeg inn på Min side?

Slik logger du inn på Min side:
Første gang du logger inn kan du velge mellom å få tilsendt en kode eller logge på med VIPPS.

Dersom e-post eller telefonnummer IKKE er registrert hos Vestbo, må du sende informasjon til oss, vå vil vi oppdatere din bruker. Send e-post post@vestbo.no

NB! Har du allerede en bruker logger du deg inn her.

Hvis du er eller har vært styremedlem i et av våre borettslag eller sameier har du kanskje opprettet en bruker tidligere, dersom du har vært logget inn i Portalen. Dette er samme innlogging som du nå kan bruke for å administrere medlemskapet ditt.

Hvordan fungerer ansiennitet?

Din ansiennitet som medlem i Vestbo løper fra det øyeblikket din innmelding er registrert betalt hos oss. Du kan bruke ansienniteten til å kjøpe bolig på forkjøpsrett. Dersom du benytter deg av forkjøpsretten vil ansienniteten bli satt til den datoen du kjøpte boligen.
Les mer om ansiennitet og forkjøpsrett

Hvordan finner jeg ansienniteten min?

Hvis du oppretter en bruker på Min side får du tilgang til informasjon om ditt medlemskap hos oss. Der kan du enkelt sjekke din ansiennitet.

Hvordan kan jeg si opp medlemskapet mitt?

Ønsker du å avslutte medlemskapet ditt, og heller ikke vil overføre det til noen andre, kan du sende en skriftlig oppsigelse på e-post til medlem@vestbo.no. Ved bortgang/arv, trenger vi kopi av skifteattest og fullmakt for å kunne godkjenne utmelding eller overføre medlemskapet.

Forkjøpsrett

Hva er forkjøpsrett?

Forkjøpsrett er en rett til å kjøpe en borettslagsleilighet til samme pris som høyeste bud, uten at du trenger å være med i budrunden.

Les alt om forkjøpsretten

Kan jeg benytte meg av forkjøpsretten i andre boligbyggelag?

Ja, Vestbo har samarbeid med Bate i Stavanger og Sandnes, SØBO i Kristiansand, USBL i Oslo, TOBB i Trondheim, NOBL i Bodø og BoNord i Tromsø og Hammerfest.

Dette kan komme godt med om en ønsker å kjøpe eller leie bolig i disse byene.

Se boliger på forkjøpsrett

Medlemsfordeler

Hva er BBLiD?

BBLiD er din nye personlige innlogging hos boligbyggelaget. Med den kan du bruke samme innlogging på fordelerformedlemmer.no, i boligbyggelaget sin medlemsapp, til portalene dersom du sitter i styret og oversikt over boliger på forkjøpsrett.

Kan jeg registrere kredittkort for opptjening av bonus?

Ja, dette gjøres inne fra Min Side.

Hva betyr det å aktivere medlemskortet?

Aktivering av medlemskortet betyr at du logger deg inn på Min Side eller via Vestbo-appen.
Du må da ta stilling til noen samtykker, før du så får muligheten til å registrere ditt bankkort eller kredittkort for opptjening av bonus.

Årsmøte / Generalforsamling

Hvordan oppretter jeg bruker på Min Side

For å opprette bruker leser du mer om det her

Hvordan foregår digitale årsmøter / generalforsamling

Vi har laget en brukerveiledning på hvordan digitale årsmøter/generalforsamlinger foregår og blir avholdt.

Brukerveiledning for Min side og avstemming på årsmøtesakene

Har du flere spørsmål? Ta kontakt, så hjelper vi deg.

Bli medlem