Kontakt oss

Har du spørsmål om noen av våre tjenester? Ta kontakt, så hjelper vi deg gjerne.

Se gjerne over «ofte stilte spørsmål», så finner du kanskje svaret du er på jakt etter raskt og effektivt.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Faktura

Hvor finner jeg oversikt over mine faktura?

Logg deg inn på Min side for å finne oversikt over alle faktura.

Må innbetaling av felleskostnader ha KID-nummer?

Fra 1.1.2024 er det ikke lenger mulig å betale felleskostnader uten KID-nummer. Vi anbefaler å benytte elektroniske avtaler, som e-faktura eller avtalegiro. Dersom innbetalingen gjøres manuelt må den inneholde et KID-nummer, ellers vil den ikke registreres i vårt system og man risikerer purregebyrer.

På Min Side finner du oversikt over din faktura.

Logg deg inn på Min side for å finne oversikt over alle faktura.

Hva er felleskostnader og hva er inkludert i disse?

Er du beboer i ett borettslag eller sameie vil du får en månedlig kostnad du må betale. Felleskostnader kalles ofte for «husleie», vi bruker disse uttrykkene litt om hverandre.
Faktura for felleskostnader finner du på MinSide

Felleskostnader er kostnader alle deler på. Det kan være stor forskjell og variasjon på hva som er inkludert i felleskostnadene, eksempel kan være:
– Vaktmestertjenester
– Vedlikehold og drift av felles eiendom
– TV og Internett. For informasjon om fordeling mellom TV og internett, kontakt styret i boligselskapet der du bor. Kontaktinformasjon finner du på MinSide.
– Felles strøm
– Nedbetaling av felles lån

For borettslag vil felleskostnader også dekke kommunale avgifter, mens i sameier vil det faktureres hver enkelt fra kommunen.

Hvilken periode gjelder felleskostnadene for?

Felleskostnadene betales forskuddsvis. For eksempel faktura som forfaller 01.05 gjelder for mai måned (perioden 01.05 – 31.05).

AvtaleGiro og eFaktura

Du kan betale medlemskontingenten og felleskostnader med AvtaleGiro eller eFaktura, som er avtaler du selv kan opprette i nettbanken din. Dersom du nylig har opprettet AvtaleGiro eller eFaktura, kan det skje at Vestbo ikke mottar informasjon om avtalen før faktura blir sendt ut, og at du må betale fakturaen manuelt for denne perioden. Husk at det er ditt ansvar å påse at felleskostnadene blir betalt selv om AvtaleGiro eller eFaktura ikke fungerer.

Husk å avslutte AvtaleGiro når du flytter ut fra en bolig og ikke skal betale felleskostnader lenger.

Dersom din AvtaleGiro eller eFaktura har sluttet å fungere bør du ta kontakt med banken. Les mer om AvtaleGiro og om eFaktura.

Jeg har akkurat flyttet til et borettslag som er tilknyttet Vestbo. Når kan jeg forvente å motta giro for felleskostnader?

I forbindelse med eierskifter kan det ta opp til en måned før du mottar din første giro for felleskostnadene.

Jeg har akkurat kjøpt bolig. Kan jeg bruke tidligere eiers faktura?

For at prosesser skal gå best mulig og uten unødvendige forsinkelser må du vente med å betale felleskostnadene til du får faktura i ditt navn

Kan jeg få endret forfallsdato på felleskostnadene?

Nei, det er dessverre ikke mulig for Vestbo å endre forfallsdato på felleskostnadene.

Jeg har ikke mottatt faktura for januar/juli som jeg pleier. Hvorfor?

Styret i boligselskapet der du bor kan vedta endringer i felleskostnadene to ganger i året. Dersom endringer blir vedtatt, kan dette føre til at Vestbo fakturerer noe senere enn vanlig.

Når blir tredjepartsopplysninger (årsoppgaven) sendt ut?

Tredjepartsopplysningene (eller årsoppgaven som den også kalles) blir sendt ut i slutten av januar.
Du finner denne også inne på Min Side.
Etter at du har logget deg inn klikker du på den lille konvolutten øverst i høyre hjørne og velger «Dokumenter»

Jeg har solgt og kjøpt bolig i løpet av skatte(lignings) året. Hvordan fordeles de ulike postene mellom ny og gammel eier?

Den som står som eier per 31. desember får gjelds- og formuesposten. Andel andre inntekter og utgifter blir fordelt etter antall hele måneder som du har eid boligen

Medlemskap

Hvem kan bli medlem i Vestbo?

Alle, uansett alder, kan bli medlem i Vestbo. Medlemskap er gratis til og med det året du fyller 18 år.
Bli medlem i dag og invester i fremtiden ved å få en plass først i køen når du skal kjøpe bolig!

Kan medlemskapet overføres til andre?

Ja, du kan enkelt, og gratis, overføre medlemskapet ditt til nær familie.
På denne måten kan andre dra nytten av din oppsparte ansiennitet.
Les mer om overføring av medlemskap

Kan jeg overføre medlemskapet mitt til andre hvis jeg eier en borettslagbolig?

Medlemskapet ditt er knyttet til boligen din og kan derfor ikke overføres så lenge du bor i en Vestbo-bolig.
Les våre utfyllende regler om medlemskap og ansiennitet

Hvordan logger jeg inn på Min side?

Slik logger du inn på Min side:
Første gang du logger inn klikker du på «Registrer bruker» og så taster du inn e-post eller telefonnummer som er registrert hos Vestbo, deretter opprett passord.

NB! Har du allerede har en bruker logger du deg inn med e-post og passord her.

Hvis du er eller har vært styremedlem i et av våre borettslag eller sameier har du kanskje opprettet en bruker tidligere, dersom du har vært logget inn i Portalen. Dette er samme innlogging som du nå kan bruke for å administrere medlemskapet ditt.

Hvordan fungerer ansiennitet?

Din ansiennitet som medlem i Vestbo løper fra det øyeblikket din innmelding er registrert betalt hos oss. Du kan bruke ansienniteten til å kjøpe bolig på forkjøpsrett. Dersom du benytter deg av forkjøpsretten vil ansienniteten bli satt til den datoen du kjøpte boligen.
Les mer om ansiennitet og forkjøpsrett

Hvordan finner jeg ansienniteten min?

Hvis du oppretter en bruker på Min side får du tilgang til informasjon om ditt medlemskap hos oss. Der kan du enkelt sjekke din ansiennitet.

Hvordan kan jeg si opp medlemskapet mitt?

Ønsker du å avslutte medlemskapet ditt, og heller ikke vil overføre det til noen andre, kan du sende en skriftlig oppsigelse på e-post til medlem@vestbo.no.

Ved bortgang/arv, trenger vi kopi av skifteattest og fullmakt for å kunne godkjenne utmelding eller overføre medlemskapet.

Forkjøpsrett

Hva er forkjøpsrett?

Forkjøpsrett er en rett til å kjøpe en borettslagsleilighet til samme pris som høyeste bud, uten at du trenger å være med i budrunden.

Les alt om forkjøpsretten

Kan jeg benytte meg av forkjøpsretten i andre boligbyggelag?

Ja, Vestbo har samarbeid med Bate i Stavanger og Sandnes, SØBO i Kristiansand, USBL i Oslo, TOBB i Trondheim, NOBL i Bodø og BoNord i Tromsø og Hammerfest.

Dette kan komme godt med om en ønsker å kjøpe eller leie bolig i disse byene.

Se boliger på forkjøpsrett

Medlemsfordeler

Hva er BBLID?

BBLiD er din personlige innlogging på Vestbo sine digitale flater. Avhengig av hvilken rolle du har, er BBLiD det du bruker for innlogging på:

  • Vestbo-appen
  • Styreportal
  • Min side
  • Medlemsfordeler

Kan jeg registrere kredittkort for opptjening av bonus?

Ja, dette gjøres på Min Side.

Hva betyr det å aktivere medlemskortet?

Aktivering av medlemskortet betyr at du logger deg inn på Min Side eller via Vestbo-appen.
Du må da ta stilling til noen samtykker, før du så får muligheten til å registrere ditt bankkort eller kredittkort for opptjening av bonus.

Årsmøte / Generalforsamling

Hvordan foregår digitale årsmøter / generalforsamlinger?

Vi har laget en brukerveiledning på hvordan digitale årsmøter/generalforsamlinger foregår og blir avholdt.

Brukerveiledning for Min side og avstemming på årsmøtesakene

Hvordan oppretter jeg bruker på Min side?

For å opprette bruker leser du mer om det her

Kontaktinformasjon

Åpningstider

Mandag – fredag: 08.00 – 16.00

Telefontid
Mandag – fredag: 09.00 – 14.30

55 30 96 00

Avdeling Bergen

Postadresse: Postboks 1947 Nordnes, 5817 Bergen
Besøksadresse: Strandgaten 196, 5004 Bergen

Avdeling Stord

Postadresse: Postboks 316, 5402 Stord
Besøksadresse: Torget 8, 5417 Stord

Faktura adresse til boligselskapene

«Boligselskapets navn»
«Boligselskapets organisasjonsnummer»
Postboks 2737
7439 Trondheim

Alle boligselskapene kan benytte EHF-faktura.

Du kan sende faktura på e-post 946450197-NO@cogidocs.net

Faktura adresse til Vestbo

Du kan sende faktura på e-post 946450197-NO@cogidocs.net

Filen må inneholde:

  • E-posten skal inneholde kun 1 stk vedlegg, men kan bestå av flere sider som er scannet inn samlet i vedlegget.
  • Vedlegget skal tilsvare 1 stk faktura. Det vil si 1 e-post for hver faktura.
  • Vedlegget skal være av typen .pdf eller .tif
  • Maks størrelse på vedlegget er 2 MB.
  • Faktura (bildet) som scannes må være av god kvalitet for å oppnå tolkning. Tolkning skjer maskinelt.

Papirfaktura

Vestbo BBL
946450197
Postboks 2737
7439 Trondheim

EHF-faktura

«946450197»
℅ Fakturamottak: Vestbo BBL
Postboks 2737
7439 Trondheim

Ta gjerne kontakt med oss

Gjelder det:

Mottatt faktura, faktura@vestbo.no

Eierskifte, eierskifte@vestbo.no

Forkjøpsrett, forkjopsrett@vestbo.no

Medlemskap, medlems arrangementer eller medlemsfordeler, medlem@vestbo.no

Produkter og tjenester for boligselskaper, eiendomstjenester@vestbo.no

For alle andre henvendelser, send e-post til post@vestbo.no

Ledelsen i Vestbo

_S4A3410

Jørgen Pedersen
Administrerende Direktør

  922 19 005
jorgen.pedersen@vestbo.no

Christian fredrik

Christian Fredrik Mathisen
Direktør Eiendomstjenester

472 42 824
christian.fredrik.mathisen@vestbo.no

Kenneth

Kenneth Lund Larsen
Økonomisjef

911 59 033
kenneth.larsen@vestbo.no

Bjørnar Gilje

Bjørnar Gilje
Direktør Eiendomsutvikling

 970 80 909
bjornar.gilje@vestbo.no

maren

Maren Bjørnstad
Direktør Kommunikasjon og Marked

977 97 802
maren.bjornstad@vestbo.no

Eirin_Liby_2022

Eirin Liby
Direktør Teknologi og Forretningsutvikling

997 17 908
eirin.liby@vestbo.no

Bli medlem