Gode råd for trygg netthandel – Medlemsfordel på bistand

Å kunne handle trygt på nett har blitt enda viktigere for oss det siste året. Nye tall fra DNB viser at nesten 20 % av all handel i Norge nå er netthandel. Og i aldersgruppen 60-79 år har netthandelen i det siste økt med 240 prosent. Dessverre er det en del som blir lurt eller opplever problemer i forbindelse med netthandel. Mange lurer også på hvilke rettigheter de har. Her er det viktigste du trenger å vite for å kunne handle trygt på nett.

Rettighetene dine ved netthandel
Når du handler på nett er det særlig to lover som gir deg rettigheter og sier hvordan du går fram dersom det oppstår problemer. Dette er angrerettloven og forbrukerkjøpsloven. I tillegg er det mange nettbutikker som gir deg bedre rettigheter enn det som følger av disse lovene, for eksempel at du har «åpent kjøp» i 30 dager.

Angrerettloven
Loven krever at nettbutikken gir deg klare og tydelige opplysninger om blant annet pris og de viktigste egenskapene til produkter før du bestiller. Dersom du for eksempel bestiller en prøvepakke på et produkt, skal du få opplysninger om prisen for neste pakke og om det er bindingstid eller andre vilkår for å si opp avtalen.

Når du handler på nett, har du i de fleste tilfeller 14 dagers angrerett. Du skal få informasjon om dette fra nettbutikken, og få tilsendt et skjema du kan bruke dersom du angrer på kjøpet. Du velger selv om du bruker skjemaet eller gir beskjed om at du angrer på annen måte. Det er best å gjøre dette skriftlig ved for eksempel å sende en e-post til nettbutikken. Har du ikke fått informasjon fra butikken om angreretten, har du inntil 12 måneders angrerett.

Forbrukerkjøpsloven
Loven gjelder ved kjøp av varer, og gir deg rett til å klage på feil og mangler ved det du har kjøpt. Loven har også regler om hvilke rettigheter du har dersom leveringen av en vare du har bestilt blir forsinket. I slike tilfeller kan du sette en rimelig tilleggsfrist på f.eks. 10 dager. Klarer ikke selger å levere innen denne fristen, kan du heve kjøpet. Du kan også velge å bruke angreretten din, selv om du ikke har mottatt varen

«Åpent kjøp» og lignende
En del nettbutikker har valgt å gå lengre enn det angrerettloven krever, og gir kundene «åpent kjøp» i mer enn 14 dager. Det er også flere butikker som betaler returfrakten for deg. Ofte kan det være unntak for visse varetyper fra slike «åpent kjøp»-ordninger, så sjekk butikkens vilkår før du bestiller.

Gode råd for å unngå å bli lurt
Skal du handle fra en nettbutikk som du ikke har handlet fra før, bør du bruke et par minutter på å sjekke at butikken er seriøs før du bestiller:

  • Søk på internett etter andres erfaringer med den aktuelle nettbutikken. Da vil du ofte kunne se om andre har meldt om problemer. Dessverre dukker det stadig opp nye useriøse nettbutikker, så det er ikke sikkert at butikken er trygg selv om du ikke finner noen negativ omtale av den.
  • Sjekk om du finner selskapsnavn, organisasjonsnummer og kontaktinformasjon som for eksempel e-postadresse eller telefonnummer på nettsidene til butikken. Da vet du hvem du skal kontakte dersom det blir problemer.
  • Bruk gjerne kredittkort når du handler på nett. Dersom du blir lurt, følger det av finansavtaleloven at du kan kreve å få refundert pengene fra banken. Du har også langt på vei de samme rettighetene dersom du har brukt debetkort hvor pengene trekkes direkte fra kontoen, men her er det kortere frister dersom du ønsker å klage.
  • Overfør ALDRI penger direkte til selgers bankkonto når du handler på nett.

Hva gjør du hvis du får problemer?

  • Klag til selger. Se informasjon om hvordan du klager og hjelp til å utforme klagebrev på Forbrukerrådets nettsider. Forbrukerrådet gir deg også råd om dine rettigheter og hvordan du bør gå fram. Klikk her for mer info.
  • Har du blitt svindlet? Klag til banken som har utstedt kortet du brukte. Se mer informasjon om dette her.
  • Dersom saken ikke løser seg, kan du kontakte Forbrukertilsynet her for å få hjelp. Bistand fra Forbrukertilsynet er gratis, men det kan være lang saksbehandlingstid (i januar 2021 tok det 4-5 måneder før man begynte å se på nye saker som kom inn.)
  • Dersom det dreier seg om kjøp av mer kostbare produkter, og du ikke ønsker å vente på at Forbrukertilsynet skal få tid til å se på saken, kan du kontakte Advokatfirmaet Legalis for bistand. Legalis har noen av Norges fremste eksperter på dette regelverket og bistår raskt og effektivt til rabatterte priser. Du vil også kunne få dekket mye av kostnaden til bistand gjennom rettshjelpsdekningen til innboforsikringen din. Les mer om hvordan dette fungerer her.

Medlemsfordelen din hos Legalis: 5 % bonus
Gjelder alle tjenester. Oppgi ditt medlemskortnummer (9 siffer) i kontakt med Legalis for å få bonus. Bonus forutsetter at medlemskortet er aktivert og overføres påfølgende måned.
Medlemspris: Gratis innledende samtale med advokat, uten forpliktelser. Medlemspris per time kr 1675,- inkl m.v.a. Klikk her for mer informasjon om denne medlemsfordelen.

Tekst: Frode Elton Haug, advokatfirmaet Legalis
Foto: Legalis

Webinar: Rettigheter og råd for trygg netthandel

Logg inn search