Innkalling til ekstraordinær
generalforsamling
Det avholdes ekstraordinær generalforsamling onsdag 17. juni.
Det avholdes ekstraordinær generalforsamling onsdag 17. juni.
Det er innkalt til ekstraordinær generalforsamling i både Vestbo og BOB 17. juni. Da er det opp til delegatene å bestemme om det blir en sammenslåing.
NB! Du må være valgt som delegat for å kunne møte på generalforsamlingen.
Det kreves 2/3 flertall for at sammenslåingen skal bli vedtatt.
Du finner innkallingen til Vestbos ekstraordinære generalforsamling her.
Ekstraordinær generalforsamling i Vestbo bbl holdes onsdag, 17. juni 2026 kl. 18.00.
Møtet avholdes i: Salem konferansesenter, Sigurdsgate 6, 5015 Bergen (Ulriken/hovedsalen).
Delegater fra Haugesund og omegn kan delta på generalforsamlingen på Quality Hotel Maritim,
Åsbygata 3, 5528 Haugesund – Møterom Caiano 2 hvor møtet vil foregå digitalt med møtet i Bergen.
Dagsorden:
1. Konstituering
2. Fusjon mellom Vestbo bbl og Bob bbl, herunder forslag til vedtektsendringer m.m. i den forbindelse.
3. Fastsettelse av ekstraordinært styrehonorar i fbm. fusjonen
Valgkomiteene i BOB og Vestbo har innstilt kandidater til styret i det nye boligbyggelaget. Det er også klart hvem som innstilles som administrerende direktør og viseadministrerende direktør.
Dersom medlemmene vedtar sammenslåingen av BOB og Vestbo på den ekstraordinære generalforsamlingen 17. juni, vil det nye boligbyggelaget få et styre sammensatt av representanter fra begge organisasjonene.
Det nye styret vil formelt tiltre når de organisasjonene registreres i foretaksregisteret som et nytt boligbyggelag, noe som vil skje utpå høsten 2026. Dette styret vil fungere frem til ordinær generalforsamling våren 2027
Valgkomiteene i de to boligbyggelagene har nå lagt frem sin felles innstilling til nytt styre. Forslaget bygger på prinsippet om likeverd og balanse mellom Vestbo og BOB.
Valgkomiteenes innstilling: Konsernstyret
Styremedlemmer
Varamedlemmer til styret
I tillegg skal ansatte i Vestbo og BOB velge to ansatterepresentanter hver til det nye styret.
Det nye styret vil bli valgt på den ekstraordinære generalforsamlingen dersom sammenslåingen blir vedtatt.
Valgkomité
Valgkomiteene har i tillegg til nytt felles styre også innstilt på ny valgkomite frem til ordinær generalforsamling i 2027, med fem fra hver organisasjon:
Medlemsforumet
Vestbo har ikke lengre medlemsutvalg. Vestbo og BOB er enige om at BOB sitt medlemsforum fungerer frem til ordinær generalforsamling i 2027, der det velges et medlemsforum med inntil ni personer. Hvis det er interesse kan det oppnevnes inntil syv «Vestbo-medlemmer» til medlemsforumet frem til den ordinære generalforsamlingen, i tillegg til BOB sine, som består av:
Innstilling på ny administrativ toppledelse
Et arbeidsutvalg bestående av styreleder og nestleder i begge boligbyggelagene har innstilt på de to øverst administrative lederne for det nye boligbyggelaget:
Det er det nye styret som formelt skal ansette den administrative toppledelsen.
Trer i kraft etter registrering
De nye rollene i styret, tillitsverv og ledelse blir først gjeldende når det nye boligbyggelaget er registrert i Foretaksregisteret. Dette er planlagt å skje i løpet av høsten 2026.
Dersom medlemmene vedtar å slå Vestbo og BOB sammen, skal organisasjonen også bygge en ny felles identitet for fremtiden. Styrene i Vestbo og BOB innstiller på Boligbyggelaget Vebl som navn på det nye boligbyggelaget.
Sammenslåingen av BOB og Vestbo vil skape Vestlandets største boligbyggelag, og være en motvekt til landets største boligbyggelag, begge med hovedkontor i Oslo. Et nytt navn markerer starten på et nytt kapittel, samtidig som det bygger videre på de sterke tradisjonene og verdiene som har preget begge organisasjonene gjennom mer enn 80 år.
– Dette handler ikke om å legge historien bak oss, men om å samle det beste fra BOB og Vestbo i en organisasjon. Vi ønsker et navn som kan bære oss videre inn i fremtiden, sier Tore Fyllingen, styreleder i Vestbo.
Hvorfor trenger vi et nytt navn?
I arbeidet med sammenslåingen har det vært viktig å tenke langsiktig. Det nye boligbyggelaget skal være mer enn summen av BOB og Vestbo. Derfor har målet vært å finne et navn som gir rom for vekst, utvikling og en tydelig felles identitet.
– Et nytt navn gir oss muligheten til å fortelle en ny historie om hvem vi er og hva vi skal være for medlemmer, kunder og lokalsamfunn på Vestlandet, forteller Jon Haugervåg, styreleder i BOB og understreker at;
– Selv om navnet blir nytt, er oppdraget vårt det samme.
Hvorfor Vebl?
Valget falt til slutt på Vebl, et kort og særpreget navn som er lett å uttale, huske og som differensierer seg fra konkurrentene. Navnet skrives med små bokstaver. Det uttales /Vebel/. Navnet har en klang og energi som styrene opplever at passer godt til ambisjonene for det nye boligbyggelaget.
Navnet er ikke en forkortelse (akronym), men et nytt egennavn som skal fylles med innhold gjennom det boligbyggelaget gjør og står for. Det gir stor frihet til å bygge en tydelig merkevare, og fortelle historien om et moderne, fremtidsrettet boligbyggelag med sterke røtter på Vestlandet.
Tore Fyllingen, styreleder Vestbo:
«Et navn er sjelden kjærlighet ved første blikk, men la det synke inn. La det vokse på deg. Det har det gjort hos meg.»


En grundig prosess
Valget av navn er resultatet av et omfattende arbeid gjennomført i samarbeid mellom ansatte i Vestbo, ansatte i BOB, samt merkevarebyråene TRY og Tre. Prosjektgruppen har bestått av representanter fra ulike deler av virksomhetene, og navnearbeidet har vært forankret i arbeidsgruppen som har ledet arbeidet med sammenslåingsprosessen, som blant annet består av styreleder og nestleder fra begge boligbyggelag.
Interessen og engasjementet har vært stor. Hele 216 navneforslag ble vurdert, hvor 108 kom inn gjennom en intern navnekonkurranse blant ansatte i Vestbo og BOB. Etter flere runder med vurderinger, testing og ikke minst juridiske undersøkelser ble kandidatlisten gradvis redusert til noen få sterke alternativer. For eksempel er navn som Bovest eller Vebo ikke juridisk mulig å bruke fordi andre bruker det og har rettighetene.
Et gjennomtenkt valg
Styrene legger særlig vekt på at navnet:
I foretaksregisteret vil navnet være Boligbyggelaget Vebl, men merkenavnet og det som skal brukes i daglig omtale er Vebl.
Navn som vokser med innhold
Et nytt navn vil alltid føles uvant i starten. Erfaring viser at de fleste sterke merkenavn ikke nødvendigvis oppleves riktige ved første møte. De får sin betydning gjennom menneskene, historiene og opplevelsene som knyttes til dem over tid.
Det viktigste er derfor ikke hva navnet betyr i dag, men hva det skal fylles med i årene som kommer.
– Et navn er sjelden kjærlighet ved første blikk, men la det synke inn. La det vokse på deg. Det har det gjort hos meg. Hvis et navn ikke møter motstand kan det være et tegn på at det ikke er det rette. Det skal vekke reaksjoner. Det er slike navn vi husker, sier Tore Fyllingen.

Hva skjer videre?
Styrene i BOB og Vestbo fremmer navnet på de ekstraordinære generalforsamlingene 17. juni. Navneforslaget er ikke en egen sak, men en del av sammenslåingspakken som medlemmene skal stemme ja eller nei til.
Dersom sammenslåingen blir vedtatt, vil navnet bli grunnlaget for utviklingen av ny visuell profil og merkevare for det sammenslåtte boligbyggelaget.
Det er laget noen helt enkle skisser på hvordan Vebl kan se ut sammen med et logo-element. De kan du se i denne saken. Vi håper skissene kan hjelpe deg med å se potensialet og forstå hvordan navnet kan se ut når det tas i bruk.
Det er viktig å understreke at det endelige resultatet kan se helt annerledes ut. Verken fargebruk eller logo-elementer er gjennomarbeidet. Arbeidet så langt har handlet om et nytt navn.


På denne siden samler vi informasjon om den pågående prosessen rundt en mulig sammenslåing av boligbyggelagene Vestbo og BOB. Her finner du også aktuelle spørsmål og våre svar.
Styrene i Vestbo og BOB anbefaler enstemmig en sammenslåing av de to boligbyggelagene. Målet er å skape et større og sterkere boligbyggelag på Vestlandet, som kan bygge flere boliger og styrke tilbudet til medlemmer og kunder.
En sammenslåing vil skape et av Norges største boligbyggelag. Samlet sett har de to boligbyggelagene over 125 000 medlemmer, og forretningsføreravtaler med rundt 1 400 borettslag og sameier på Vestlandet.
Styrene i Vestbo og BOB har innstilt kandidater til leder- og tillitsverv i det sammenslåtte boligbyggelaget. Du finner full oversikt her.
Det er enighet mellom Vestbo og BOB om at et sammenslått boligbyggelag skal ha et nytt navn og styrene har etter en grundig prosess innstilt på navnet Vebl. Du kan lese mer om navnet og bakgrunnen for navnevalget her.
Det er innkalt til ekstraordinær generalforsamling i både Vestbo og BOB 17. juni. Da er det opp til delegatene å bestemme om det blir en sammenslåing. Det kreves 2/3 flertall for at sammenslåingen skal bli vedtatt.
Fakta om det nye boligbyggelaget
Antall medlemmer: Ca. 115 -120 000, avhengig av antall doble medlemskap
Antall borettslag og sameier til forvaltning: Ca. 1 400
Antall boliger til forvaltning: Ca. 58 000
Boliger med forkjøpsrett på Vestlandet: Ca. 28 000
Boliger på forkjøpsrett gjennom Storbysamarbeidet: Ca. 100 000
Antall ansatte: Ca. 270
Kontorer: Bergen, Haugesund, Stord og Førde.
Les også saken: Vestbo og BOB vurderer å slå seg sammen
Ved å slå oss sammen blir vi større og sterkere. Samtidig skal vi fortsatt være like lokale. Vi kan gi medlemmene forkjøpsrett til flere nye og brukte boliger, vi får en solid økonomi og økt satsing på nye boligprosjekter. En sammenslåing vil gi sterkere fagmiljøer, bedre innkjøpsfordeler, kapasitet og ressurser til å utvikle nye og gode produkter og tjenester, og nye digitale løsninger.
Vårt mål er vekst og utvikling med dagens ansatte og forhåpentligvis også mange nye etter hvert. Et større boligbyggelag vil kunne bygge flere boliger og være Vestlandets mest komplette kompetansehus for borettslag, sameier og eiere av næringseiendom. Et større konsern vil i tillegg ha kostnadssynergier når det gjelder systemer og digitale løsninger som kunder etterspør, siden det samlet blir en større kundeportefølje som kan betjenes med de samme systemene. Vi vil også få større innkjøpskraft.
Vi skal ha hovedkontor på et nytt sted sentralt i Bergen, og vi skal beholde kontorene i Haugesund, på Stord og i Førde. Selv om vi blir større, skal vi fortsatt være lokale.
Nei. Konkurransen blir hardere og tøffere i alle markeder vi driver i, både fra andre boligbyggelag og fra andre helkommersielle aktører. Et sammenslått boligbyggelag med hovedkontor i Bergen og lokalkontorer i Haugesund, Stord og Førde vil være bedre rustet til å være konkurransedyktig både på pris og kvalitet, og på lokal kunnskap. I tillegg vil vi få en styrket egenkapital som setter oss i stand til å konkurrere om flere tomter, slik at vi kan bygge enda flere nye boliger til medlemmene. Vi ønsker blant annet å bygge flere boliger både til førstegangskjøpere og til seniorer, som det blir flere av i årene som kommer.
Nei. Styrene i BOB og Vestbo har vedtatt en fusjonsplan der det slås fast at alle ansatte skal tilbys jobb i det nye boligbyggelaget. Vi har oppgaver og arbeid til alle, og vår ambisjon er vekst og utvikling. Borettslag og sameier som har fast kontaktperson vil fortsatt ha dette, og medlemmene vil ha den samme gode tilgjengeligheten til vårt kundesenter, enten det gjelder telefonhenvendelser, epost eller via andre digitale plattformer. Vi skal også fortsette med å være fysisk tilgjengelige for dem som ønsker å treffe oss på kontoret.
En sammenslåing vil medføre enkelte engangskostnader. Disse vil ikke bli belastet kundene gjennom økte priser, men håndteres ved at boligbyggelaget aksepterer et lavere resultat i fusjonsåret. Vi legger ikke opp til at en sammenslåing skal være dyr, og det meste gjør vi med egne krefter og kompetanse. I 2026 vil det påløpe engangskostnader knyttet til blant annet omprofilering av blant annet arbeidsbilene til de to driftsselskapene, nytt navn, samt noe konsulentbistand knyttet til viktige sammenslåingsprosjekter. På den annen side vil det være flere kostnadsbesparelser etter en eventuell sammenslåing. Dette gjelder blant annet innkjøp av varer og tjenester, samt utvikling og drift av IT-systemer, der vi kan oppnå kostnadsreduksjoner ved at vi blant annet får dobbelt så mange kunder som vi kan betjene med kun ett av dagens to systemer. Videre er målet å samles i et nytt felles hovedkontor sentralt i Bergen fra 2027, og det muliggjør enten utleie eller salg av dagens to hovedkontorer, som begge kan gi økonomisk gevinst.
Nei.
Når det gjelder nye boliger styres prisen av kostnadene ved å utvikle og bygge boligene, og av hva markedsprisen for de aktuelle boligene er i området det bygges i. Slik har det vært i mange år, og slik vil det være uavhengig av en sammenslåing eller ikke.
Når det gjelder brukte boliger på forkjøpsretten vil det i et sammenslått boligbyggelag være både flere medlemmer men også flere brukte boliger, og en sammenslåing vil ikke påvirke budrunden eller prisen. Medlemmene kan som før melde forkjøpsrett, og den med best ansiennitet kan som før tre inn på budet som vant budrunden.
Medlemmene i et sammenslått boligbyggelag vil som i dag ha anledning til å melde forkjøpsrett hos flere andre boligbyggelag gjennomstorbysamarbeidet. Man mister ikke ansiennitet dersom man bruker ordningen, og man må melde seg inn i det angjeldende boligbyggelaget dersom man får tilslaget på boligen.
Når det gjelder forretningsføreravtaler og tekniske tjenester er konkurransen i markedet økende. Et sammenslått boligbyggelag vil være bedre rustet til å kunne være med i priskonkurransen, i tillegg til at vi fortsatt har som ambisjon om å være best på kvalitet og oppfølging. Et sammenslått boligbyggelag vil fra første dag ha et bredere kompetanse- og tjenestespekter som vil komme kundene i begge boligbyggelag til gode. Vi skal konkurrere både på pris og kvalitet, og også tilby borettslagene og sameiene oppfølging og trygghet.
Medlemmene i Vestbo og BOB vil beholde ansiennitet og rettigheter til dagens medlemskap. En av de viktigste medlemsfordelene er at alle medlemmer får forkjøpsrett til mange flere boliger på Vestlandet. Mulighetene til å bruke forkjøpsretten gjennom storbysamarbeidet på om lag 100 000 boliger i andre byer vil også bli videreført.
Alle våre medlemmer vil også gå tilgang til enda flere medlemsfordeler fra begge de to tidligere boligbyggelagene, og målet er å tilby enda flere fordeler, opplevelser og rabatter.
Dersom man har medlemskap i både BOB og Vestbo, kan man kun ha ett medlemskap etter en sammenslåing. Vi anbefaler at man da overfører ett av dem til et familiemedlem. På sidene våre for overføring av medlemskap finner du oversikten over hvem du kan overføre det til. Vi legger opp til en overgangsordning slik at man har god tid til å gjøre dette, og vi vil informere medlemmene særskilt om dette.
Medlemskapet ditt videreføres i det nye boligbyggelaget. Du beholder rettigheter og medlemsfordeler.
Medlemskapet overføres i utgangspunktet automatisk til det nye boligbyggelaget. Vi vil etter hvert sende deg mer detaljert informasjon om hvordan du skal forholde deg til medlemskapet.
Ja, det er mulig å overføre et av medlemskapene til et familiemedlem (foreldre, ektefelle/samboer, barn, barnebarn) dersom du ønsker det.
I dag koster det 300 kroner å bli medlem i Vestbo og med en årlig medlemskontingent på 300 kroner. I BOB er prisen 350 kroner. I et nytt sammenslått boligbyggelag tar vi sikte på at det vil koste 350 kroner, og det vil fortsatt være gratis årlig kontingent for barn og unge frem til de er 18 år.
Nei. Vi vil både få flere medlemmer men også flere brukte og nye boliger, så i sum blir ikke konkurransen hardere. Ved å slå oss sammen og styrke vår egenkapital er ambisjonen å kunne bygge flere boliger enn vi ville gjort som to separate boligbyggelag. Vi ønsker også å bygge flere boliger til både førstegangskjøpere og til seniorene.
Det er tatt inn i fusjonsplanen en egen unntaksordning om at i et slikt tilfelle kan du beholde begge boligene.
Du vil fortsatt kunne bruke medlemskapet til å kjøpe leilighet gjennom de andre boligbyggelagene i de andre storbyene, og du taper ikke ansiennitet ved å gjøre dette. Du kan fortsatt eie en BOB- eller Vestbo-bolig og kjøpe bolig gjennom storbysamarbeidet uten at eierskapet til din nåværende bolig blir påvirket. Du må som før tegne medlemskap i boligbyggelaget der du velger å kjøpe, i forbindelse med kjøpet.
Ja, et nytt sammenslått boligbyggelag vil fungere på samme måte som BOB og Vestbo styres på i dag, med styre og valgkomite som velges av medlemsdelegatene på generalforsamlingen. BOB har i dag (i motsetning til Vestbo) et medlemsforum som velges av generalforsamlingen, og det er enighet om at et sammenslått boligbyggelag skal ha et medlemsforum også i fortsettelsen. Gjennom nye digitale løsninger legger vi dessuten opp til at medlemmene enda lettere kan komme i kontakt med oss, og vi vil fortsette med brukerpaneler av medlemmer og kunder der det er hensiktsmessig. Vi skal være like lokale og tilstede som før.
Styret i henholdsvis Vestbo og BOB anbefaler en sammenslåing slik at vi kan være bedre rustet til å kjøpe tomter og bygge flere boliger til medlemmene, og også til å møte den økende konkurransen på forretningsføreravtaler og andre tjenester til borettslag og sameier. Det er medlemmene som er eiere i et boligbyggelag, og det er følgelig delegatene som bestemmer om det blir en sammenslåing eller ikke. Det kreves 2/3 flertall for at sammenslåingen blir vedtatt. De tilknyttede borettslagene har antall delegater ut fra antall boenheter.
Dersom de to boligbyggelagene vedtar å slå seg sammen blir den regnskapsmessige sammenslåing fra 1. januar 2026, men i praksis er målet å ha et sammenslått nytt boligbyggelag i nytt hovedkontor på plass tidlig i 2027.
Nei. Felles forkjøpsrett vil gjelde når de to boligbyggelagene er registrert som ett boligbyggelag, og det vil tidligst skje ut på høsten 2026. Vi vil i god tid informere medlemmene i begge boligbyggelag om når felles forkjøpsrett vil inntreffe.
Dersom man har medlemskap begge steder vil man beholde ansienniteten til det eldste medlemsnummeret.
Vi vil fortløpende informere medlemmer, kunder og andre gjennom våre:
Alle avtaler vil fortsatt gjelde, og målet vårt er å tilby dere enda bedre tjenester og oppfølging fremover. Siden vi på noen områder benytter ulike systemer, må vi gå gjennom en harmoniseringsprosess. Vi vil sørge for løpende og tidlig informasjon, og god opplæring der det måtte være nødvendig.
Nei, alle løpende avtaler vil videreføres. Et sammenslått boligbyggelag vil derimot være bedre rustet til å ta opp konkurransen mot stadig flere konkurrenter, både fra andre boligbyggelag og andre helkommersielle aktører. Vår ambisjon er å konkurrere både på pris, kvalitet og oppfølging av kundene.
I utgangspunktet forholder styrene seg fortsatt til den rådgiveren de har i dag. Eventuelle endringer vil bli kommunisert direkte til styrene.
Styret i henholdsvis Vestbo og BOB vil utpå våren ta stilling om de formelt anbefaler en sammenslåing. Deretter vil det bli innkalt til ekstraordinære generalforsamlinger i begge boligbyggelagene, med delegater etter dagens vedtekter. Det er medlemmene som er eiere i et boligbyggelag. Det kreves 2/3 flertall for at sammenslåingen blir vedtatt.
Dersom de to boligbyggelagene vedtar å slå seg sammen blir den regnskapsmessige sammenslåing fra 1. januar 2026, men i praksis er målet å ha et sammenslått nytt boligbyggelag i nytt hovedkontor på plass tidlig i 2027.
Vi vil fortløpende informere medlemmer, kunder og andre gjennom våre:
Styrene i Vestbo og BOB anbefaler at de to boligbyggelagene slår seg sammen. Nå blir det opp til medlemmene å bestemme.
Styrene i Vestbo og BOB har denne uken behandlet selskapsgjennomganger (due diligence), fusjonsrapporter og felles fusjonsplan for det nye boligbyggelaget. Etter gjennomgangen anbefaler begge styrene at en sammenslåing er veien å gå.
– Det er jobbet godt med å få fram både muligheter og risikoer ved en sammenslåing. Det er ikke avdekket forhold som tilsier at en sammenslåing er noe annet enn en svært god idé. Styrene er overbevist om at et større boligbyggelag er til det beste for Vestlandet, medlemmene, kundene og ansatte, sier Tore Fyllingen, styreleder i Vestbo.
Det var tidligere i april det ble kjent at styrene i Vestbo og BOB var i dialog om en mulig sammenslåing. På det tidspunktet var det fortsatt enkelte forhold som skulle undersøkes og vurderes. Nå er den lille usikkerheten ryddet av veien.
– Målet er å skape et større og sterkere boligbyggelag på Vestlandet, som kan bygge flere boliger og styrke tilbudet til medlemmer og kunder. Vi merker at konkurransen er skjerpet på alle fronter. Et samlet boligbyggelag med om lag 120 000 medlemmer og om lag 270 dyktige medarbeidere er langt bedre rustet til å møte konkurransen fra kommersielle aktører, sier Jon Haugervåg, styreleder i BOB.
Større boligtilbud
Medlemmenes rettigheter, inkludert opparbeidet ansiennitet, vil bli videreført i et nytt boligbyggelag. Ved en sammenslåing vil medlemmene få forkjøpsrett på nær 28 000 nye og brukte boliger fra Haugesund i sør til Stryn i nord.
Det nye boligbyggelaget skal ha hovedkontor i Bergen og lokalkontorer i Haugesund, Stord og Førde. Alle ansatte tilbys jobb videre.
Medlemmene bestemmer
Det legges opp til ekstraordinær generalforsamling i begge boligbyggelag 17. juni. Da er det opp til delegatene å bestemme om det blir en sammenslåing.
– Vi håper medlemmene, altså eierne våre, ser verdien i å slå boligbyggelagene sammen. En sammenslåing vil gi oss større utviklingsmuligheter, større fagmiljøer og et bredere tjenestespekter enn det Vestbo og BOB har hver for seg. Vi settes kort og godt bedre i stand til å ivareta samfunnsoppdraget vårt, avslutter Fyllingen.
Nå er utgave 1 – 2026 tilgjengelig.
Velkommen hjem 1/26
I den nyeste utgaven av medlemsbladet vårt kan du blant annet lese om disse sakene:
God lesning.
«Du har gjort jobben. Nå er det vår tur»
Vestbo har siden 1946 stått for én ting fremfor alt: fellesskap på individets premisser. Det betyr at medlemskapet ditt skal gi deg reell verdi og ikke bare et tak over hodet. Den nye bank-avtalen med Heder Bank er et konkret bevis på nettopp dette. Et gjennomsnittlig Vestbo-medlem kan spare over 20 000 kroner i året. Hvert år.
Vestbo er et selskap eid av medlemmene, og det forplikter. Visjonen om den beste bo-opplevelsen på Vestlandet handler ikke bare om fire vegger og et fellesareal. Det handler om at medlemskapet skal bety noe gjennom hele livet ditt. I hverdagen. I store beslutninger. Og i lommeboken. Den nye avtalen med Heder Bank er et direkte uttrykk for Vestbos verdier: troverdig, kundefokusert og engasjert. Og alltid på medlemmenes side.
FELLESSKAP SOM LØNNER SEG
Som Vestbo-medlem har du tatt et ansvarlig valg for deg selv, men du har også valgt fellesskapet. Samtidig er alt rundt boligen din litt mer organisert og strukturert. Heder Bank er som skreddersydd for deg. Du har gjort jobben. Nå er det vår tur. Vestbo har siden 1946 stått for én ting fremfor alt: fellesskap på individets premisser. Det betyr at medlemskapet ditt skal gi deg reell verdi og ikke bare et tak over hodet. Den nye bank-avtalen med Heder Bank er et konkret bevis på nettopp dette. Et gjennomsnittlig Vestbo-medlem kan spare over 20 000 kroner i året. Hvert år. — Vi bygger en bank for folk som har orden i økonomien. Vestbomedlemmene er akkurat den gruppen vi vil belønne. Du har gjort jobben, nå er det vår tur til å levere, sier Anette Willumsen, bankdirektør i Heder Bank. Et gjennomsnittlig Vestbo-medlem med boliglån og sparekonto kan spare over 20 000 kroner årlig sammenlignet med en typisk storbank. Ikke som en kampanje eller en midlertidig velkomstbonus, men som faste, transparente vilkår. — Hos oss skal du slippe å forhandle med banken din. Og du finner heller ingen skjulte gebyrer, sier Willumsen.
HEDER BANKS BOLIGLÅN MED RENTEN DU FORTJENER
Heder Banks boliglånsrente er typisk 1 prosentpoeng lavere enn det storbankene tilbyr. På et gjennomsnittlig boliglån utgjør det 18 000 kroner spart per år. Rett i lommen din. Automatisk. Fordi du er Vestbo-medlem. — De beste betingelsene skal ikke være forbeholdt dem som ringer og forhandler. De skal gå til deg som fortjener dem. Så enkelt, transparent og rettferdig som det bør være, sier Willumsen.
HEDER BANK TILBYR SPAREKONTO I TOPPKLASSE
Heder Banks sparekonto er helt gebyrfri og har ingen uttaksbegrensninger. Med en rentedifferanse på nesten 2 prosentpoeng sammenliknet med tilsvarende produkt hos storbankene kan du hente ut over 5 000 kroner mer i avkastning hvert år på et gjennomsnittlig innskudd. Sparepengene dine jobber endelig like hardt som deg.
Din gevinst som Vestbo-medlem
• Over 20 000 kr spart per år for gjennomsnittlig medlem
• Boliglån typisk 1% under storbank
• Gebyrfri sparekonto uten uttaksbegrensninger med god rente
• Gebyrfri driftskonto for boligselskapet
• Høyrentekonto for boligselskapet
• Rehabiliterings-finansiering uten rammeprovisjon
• Ingen skjulte gebyrer
LAVERE KOSTNADER FOR HELE BOLIGSELSKAPET
Vestbos filosofi er fellesskap på individets premisser. Det gjelder også her. Bor du i et boligselskap forvaltet av Vestbo, nyter hele fellesskapet ditt godt av avtalen. Boligselskapet får gebyrfri driftskonto, høyrentekonto og finansiering av rehabilitering uten rammeprovisjon. Lavere kostnader for fellesskapet betyr lavere felleskostnader for deg. — Vi er stolte av å være Vestbos bankpartner. Dette er et samarbeid der hele fellesskapet vinner, både det enkelte medlem og boligselskapene de bor i, sier Willumsen.
ENKELT FRA DAG ÉN
Heder Bank er heldigital. Boliglån, sparekonto og full oversikt. Alt tilgjengelig rett fra mobilen. Raskt, enkelt og uten unødvendige omveier. Akkurat slik Vestbo mener tjenester til medlemmene skal være. — Du har gjort jobben. Nå er det vår tur, avslutter Willumsen.
Innhent tilbud: hederbank.no
(Lånetilbudet gjelder dessverre ikke for deg som eier bolig i boligaksjeselskap.)
Styrene i Vestbo og BOB utreder en mulig sammenslåing av de to boligbyggelagene. Målet er å skape et større og sterkere boligbyggelag på Vestlandet, som kan bygge flere boliger og styrke tilbudet til medlemmer og kunder.
Fra venstre: Jon Haugervåg, styreleder i BOB, og Tore Fyllingen, styreleder i Vestbo, er i samtaler om å slå sammen de to boligbyggelagene.

En sammenslåing vil skape et av Norges største boligbyggelag. Samlet sett har de to boligbyggelagene over 125 000 medlemmer, og forretningsføreravtale med rundt 1 400 borettslag og sameier på Vestlandet.
– Vi har kommet et godt stykke i utredningsprosessen, og snakker veldig godt sammen. Vi har avdekket spennende utviklingsmuligheter og alt tyder på at en sammenslåing er en god ide. Vårt utgangspunkt er at vi ønsker å få dette til, og ambisjonen er vekst og utvikling, sier Tore Fyllingen, styreleder i Vestbo.
Et styrket boligbyggelag skal hjelpe flere inn i boligmarkedet og skape trygge og gode bomiljøer i hele regionen
– Konkurransen på alle fronter skjerpes. Et sammenslått boligbyggelag vil ha større egenkapital, kunne bygge flere boliger og vil samlet bli Vestlandets største kompetansehus for borettslag, sameier og eiere av næringseiendom. Med hovedkontor i Bergen og lokalkontorer i Haugesund, Stord og Førde vil vi være tett på kundene og ha korte beslutningsveier, sier Jon Haugervåg, styreleder i BOB.
Flere tjenester
Et sammenslått boligbyggelag vil skape større fagmiljøer og ha et bredere tjenestespekter enn det Vestbo og BOB har hver for seg i dag.
– Begge organisasjonene har dyktige ansatte og sterke fagmiljøer. Sammen kan vi tilby flere og bedre tjenester, ikke minst til de eksisterende kundene våre. Vi får mer kraft til produktutvikling og digitalisering, slik at vi kan levere enda bedre på behovene som medlemmene og kundene vil ha fremover, forteller Jørgen Pedersen, adm. direktør i Vestbo.
Medlemmenes rettigheter, inkludert opparbeidet ansiennitet, vil bli videreført i et nytt boligbyggelag. Ved en sammenslåing vil medlemmene få forkjøpsrett på nær 28 000 nye og brukte boliger fra Haugesund i sør til Stryn i nord.
En attraktiv arbeidsplass
De ansatte er en avgjørende ressurs for å lykkes. Et sammenslått boligbyggelag vil ved starten ha om lag 270 medarbeidere.
– Alle ansatte vil tilbys videre jobb, men enkelte kan få nye oppgaver eller stillinger i en ny felles organisasjon. Vi vil kunne gi bedre muligheter for faglig utvikling, styrke samarbeid på tvers av fagområder og tilby nye karrieremuligheter. Vi skal være en attraktiv arbeidsplass og tiltrekke oss de gode hodene på Vestlandet, forteller Harald Schjelderup, adm. direktør i BOB. Han understreker også betydningen av tett dialog med tillitsvalgte og ansatte både i en sammenslåingsprosess og i et nytt større boligbyggelag.
Det er enighet mellom Vestbo og BOB om at et sammenslått boligbyggelag skal ha et nytt navn. Hvordan ledelsen i et sammenslått boligbyggelag skal være, vil bli besluttet senere i prosessen.
Dersom styrene i de to boligbyggelagene konkluderer med å anbefale en sammenslåing utpå våren, vil den endelige beslutningen bli tatt av medlemmene i ekstraordinære generalforsamlinger. Planen er å gjennomføre disse i løpet av juni.
Fakta om det nye boligbyggelaget
Antall medlemmer: Ca. 115 000, avhengig av antall doble medlemskap.
Antall borettslag og sameier til forvaltning: Ca. 1400
Antall boliger til forvaltning: Ca. 58 000
Boliger på forkjøpsrett på Vestlandet: Ca. 28 000
Boliger på forkjøpsrett gjennom Storbysamarbeidet: Ca. 100 000
Antall ansatte: Ca. 270
Kontorer: Bergen, Haugesund, Stord og Førde.
Her finner du praktisk informasjon om Vestbos generalforsamling som blir avholdt den 2. juni 2026.
I henhold til Vestbo BBLs vedtekter punkt 4-4 skal medlemmene være representert på generalforsamlingen ved delegerte. De delegerte skal velges både blant våre boende og våre ikke-boende medlemmer. Antallet delegater som skal velges er en pr. 100 medlemmer.
Det formelle valget av delegater til generalforsamlingen er torsdag 16. april kl. 17.00, i Vestbos lokaler i Strandgaten 196, 5004 Bergen.
I mars sendes det ut brev/epost til tilfeldig utplukket fra medlemsregisteret som var foreslått som delegat til Vestbos generalforsamling.
For de som ikke ønsker å være delegat på Vestbos generalforsamling er fristen for tilbakemelding 16. april kl 15.00. Tilbakemelding kan gjøres via lenken nedenfor ved å bruke passordet som du har fått tilsendt i posten.
Ønsker ikke å være delegat/varadelegat
https://response.questback.com/storbyboligas/generalforsamling2026
Forberedelsene til årets generalforsamling er nå begynt i mange borettslag og boligaksjeselskaper. Det er bare valgte delegater som kan møte og stemme på Vestbos generalforsamling. Delegatene som velges i borettslagene og boligaksjeselskapene er boende medlemmers talerør på Vestbos generalforsamling. De som velges som delegater behøver ikke ha verv i laget og kan følgelig være hvem som helst av de boende medlemmene i laget som ønsker å delta på Vestbos generalforsamling. Delegaten møter på Vestbos generalforsamling på vegne av seg selv og ikke på vegne av borettslaget.
Det er sendt epost til alle styreledere i borettslagene og boligaksjeselskapene tilknyttet Vestbo, med informasjon om prosedyre for valg av delegater og innmelding av disse. I tilsendt epost finner en lenke for å melde inn delegater til Vestbo.
Frist for å melde inn delegater er satt til 5. mai. Delegater som er innmeldt etter dette vil kunne møte på generalforsamlingen, men vil ikke få tilsendt innkalling med adgangskort i posten. Vi må uansett ha melding om de valgte delegatene før generalforsamlingen for at de skal kunne møte.
Spørsmål vedrørende ovennevnte kan rettes til Morten Jakobsen på epost til morten.jakobsen@vestbo.no
På Min side finner du nyttig informasjon basert på din relasjon til Vestbo. Tjenesten er åpen 24/7 og gir deg tilgang til opplysninger og funksjoner tilpasset din rolle i Vestbo, enten du er medlem, beboer eller styremedlem.
Min side er rollestyrt. Dette betyr at du kun ser informasjon som er relevant for nettopp deg. Dette gjør tjenesten oversiktlig, samtidig som du får rask tilgang til den informasjonen du trenger.
På Min side finner du informasjon om medlemsnummeret ditt og når du ble medlem i Vestbo. En av menyene gir deg en oversikt over medlemsfordelene dine og en egen knapp fører deg til oversikten over boliger som er utlyst på forkjøpsrett. Skal du melde forkjøpsrett, gjør du dette via Min side.
Dersom du skal overføre medlemskapet ditt til noen i familien (i henhold til gjeldende regelverk) gjør du dette via Min side.
Som beboer får du tilgang til informasjon om boligen din og boligselskapet du bor i. På Min side finner du kontaktinformasjon til styret og du kan sende styret en melding via en av knappene i menyen.
Min side gir deg også en oversikt over status på felleskostnadene dine, regler og vedtekter, dokumenter og praktiske opplysninger som gjelder der du bor.
Styremedlemmer får egne tilganger og funksjoner på Min side. Dette gjør styrearbeidet mer effektivt og strukturert.
Du kan logge deg inn på Min side via Vestbo-appen eller via forsiden på www.vestbo.no
Tast inn mobilnummeret ditt eller e-postadressen din i det hvite feltet og trykk på «Send meg en kode».
Du vil da få tilsendt en firesifret kode på SMS dersom du taster inn mobilnummeret ditt eller på e-post dersom du bruker e-postadressen din.
Denne fremgangsmåten bruker du hver gang du skal logge deg inn og du får ny kode hver gang.
Din e-postadresse og ditt mobilnummer må være registrert i vårt system før du kan logge deg inn.
Dersom du har reservert deg mot digital kommunikasjon, kan du gå glipp av viktig informasjon fra styret der du bor.
På Min side kan du enkelt oppdatere din kontaktinformasjon og ha kontroll på dine samtykker.
Oppe i høyre hjørne finner du et ikon for profil (bilde). Ved å klikke på dette ikonet får du opp Profil og samtykker. Velg samtykker.
Under samtykker knyttet til din bolig finnes det en mulighet for å reservere seg mot elektronisk kommunikasjon fra boligselskapet der du bor og forretningsfører, som er Vestbo.
Mange misforstår og tror at dette handler om reklame. Det er feil. Dersom du har krysset av her, har du reservert deg mot digital kommunikasjon og vil ikke motta informasjon om ditt boforhold eller ditt medlemskap.